niedziela, 16 września 2012

Wegański bigos z czerwonej kapusty z wg pięciu przemian

Można śmiało powiedzieć, ze mam ostatnio ochotę na gotowanie większych ilości jedzenia i wekowanie. Czyżby to naturalna chęć przygotowywania się do zimy??

Nie ważne..., co ważne to, ze mam z tego ogromną radość, komponuję nowe smaki, przygotowuję pyszne słoiczki i mam pomocnika - mojego syna :))

Wspólne gotowanie to wspaniale spędzony czas we dwoje :)
Wiedziałam o tym od dawna, teraz jednak nabrało to innego wymiaru. Teraz jest jeszcze nauka, rozmowa, życiowe porady, przedszkolne zwierzenia - CUDNIE!!!




W tą sobotę na warsztat poszedł BIGOS Z CZERWONEJ KAPUSTY


Składniki na ogromną porcję - przygotujcie około 6 słoiczków 500ml:

  • oliwa z oliwek - 4-5 łyżek
  • dwie duże cebule
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 główka czerwonej kapusty
  • pół kilograma kiszonej kapusty
  • 2 łyżki octu balsamicznego
  • sok z półtorej cytryny
  • 10 suszonych grzybków
  • 15 daktyli
  • 30 dkg śliwek kalifornijskich (10 dkg dodanych na początku, 20 dkg przed włożeniem do piekarnika)
  • pieprz
  • sól
  • pół łyżeczki cząbru
  • pół łyżeczki majeranku



 Rozgrzałam duży garnek, dodałam pokrojoną w plastry cebulę, zeszkliłam ją. Następnie wrzuciłam poszatkowaną czerwoną kapustę, drobno pokrojone daktyle, całe śliwki (około 10dkg) i grzyby. Wszystko mieszałam kilka minut na dużym ogniu. 
Uwaga - przy takiej porcji wymaga to siły :) Dodałam drobno pokrojony czosnek, pieprz i zioła. Wsypałam soli do smaku, wlałam ciepłą wodę i dodałam ocet winny. Dusiłam chwilę, dodałam kiszoną kapustę (z kwasem, nie odciśnięta i nie płukana - zależało mi na kwaśnym smaku, który jednocześnie zachowa kolor czerwonej kapusty.  Jak cała kapusta się zagotowała, dusiłam całość na małym ogniu około 45 minut, a następnie wstawiłam garnek do piekarnika na około 3 godziny (temp. 120stopni).

Po tym czasie bigos był gotowy. Jeszcze lepszy jest dnia następnego. 

Ja  zrobiłam z tej porcji kilka słoiczków na na później pasteryzując w garnku z wodą przez około pół godziny.

Bigos jest świetny na gorąco, dla tych którzy lubią chleb - świetnie nadaje się na zimno do posmarowania :)

Smacznego :)








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz