sobota, 15 września 2012

Wegańskie gołąbki z kaszy pęczak (pięć przemian)

Gołąbki do dla mnie smak z dzieciństwa. Dobrze jest go przekazać kolejnym pokoleniom, wiec dzisiaj czas na gołąbki, ale... w wersji wegetariańskiej, a zarazem wegańskiej :)
Dzisiaj usłyszałam pytanie - dlaczego na to właściwie mówimy gołąbki? - hm... nigdy się nad tym nie zastanawiałam - może ktoś z Was wie?



Wegańska wersja gołąbków własnego pomysłu (w czasie gdy moja mama robiła tradycyjne z mięsem, ja kombinowałam wersję dla siebie, w której zasmakuje cała rodzina)



Składniki na dużą porcję - tj. około 20 gołąbków:
  • 1 główka kapusty -ja użyłam włoskiej, bo biała, którą widziałam miała tak zbite liście, ze nie udałoby się jej odgotować na gołąbki) - kapustę odgotowujemy, czyli: wycinamy głąb, wsadzamy do dużego garnka, zalewamy wodą tak aby cała główka była przykryta, nastawiamy do gotowania. Jak się zagotuje, odcedzamy i pozostawiamy w gorącym garnku przez 15 minut. Następnie wykładamy na miedniczkę odrywając liście.




  •  2 szklanki kaszy pęczak - ugotować w proporcji 1:2 z posoloną wodą (czyli 4 szklanki wody).

  • 1 cebula - pokroić w kostkę , zeszklić na oleju (podgrzewamy patelnię, wlewamy oliwę z oliwek - około 3-4 łyżek, podgrzewamy chwilę, następnie wrzucamy cebulę i smażymy, aż zmięknie)
  • mały pojemnik pieczarek (450-500g) - pieczarki myjemy i kroimy na małe kawałki, całość pieczarek dodajemy do zeszklonej cebuli i smażymy mieszając aż odparuje woda (około 10-15 minut)

dodajemy po kolei, za każdym razem mieszając
  • pieprz (do smaku)
  •  sól (do smaku)
  • natkę pietruszki - pełną garść
  • 1 łyżeczkę cząbru

całość mieszamy na patelni jeszcze przez 3 minuty.


Pieczarki z cebulką, ziołami i przyprawami dodajemy do wcześniej ugotowanej kaszy pęczak, mieszamy i w ten sposób otrzymujemy "wsad" do gołąbków.





Następnie nakładamy na liść kapusty 2 łyżki farszu i zawijamy. 













Gołąbki wkładamy do garnka wyłożonego liśćmi kapusty (na spód garnka dodając troszkę wody). Układamy je ściśle.












Po ułożeniu jednej warstwy polewamy gołąbki sosem pomidorowym (ja użyłam sosu własnej roboty, można użyć koncentratu pomidorowego rozrobionego z wodą lub przecieru pomidorowego)










Na tak polaną warstwę nakładamy kolejną warstwę gołąbków, polewamy sosem pomidorowym i okładamy na wierzchu liśćmi kapusty. 





To wszystko wkładamy do piekarnika na 1 godzinę. 



Smacznego :)

1 komentarz:

  1. Właśnie mam pęczak ugotowany i przymierzam się do gołąbków wegańskich. Ten przepis jest bardzo ciekawy z dodatkiem pieczarek. Boję się czy wszystko wystarczająco dobrze się połączy, dorzucę więc troszkę zmielonego siemienia lnianego.

    OdpowiedzUsuń